Skrevet av Emne: EM turn kvinner og menn, Milano, Italia 31. mars-5 april 2009  (Lest 2160 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gymbo

• Overall boss!
  • Administrator
  • Heltemedlem!
    • GYMBO's forum for turn, cheer o.l.
EM turn kvinner og menn, Milano, Italia 31. mars-5 april 2009
« på: Lørdag, 4. April 2009, 01:47 »
Da er EM i turn for menn og kvinner 2009 igang, og har i og for seg vært det en stund allerede...

Norge stiller kun på herresiden i år, og har med en tropp på 4 gymnaster, 2 trenere, 2 dommere og en delegasjonsleder. For utøvernes del er dessverre som forventet mesterskapet over allerede; kvalifiseringen var fredag 3. april for herrene, og det ble ingen finaler på de norske, så de er ferdige. Men som noen påpekte; vi ha EM's jevneste lag:

Nr. 42: Espen Jansen 77.1
Nr. 44: Joachim Hanche-Olsen 76.925
Nr. 45: Lars Jørgen Fjeld 76.05

Skulle bare vært en 20-30 plasser høyere opp på resultatlisten...

Men for min egen del har det vært særdeles lite aktivitet til nå: Vi kom mandag, hadde et møte med trekning av dommerplasser og instruksjon tirsdag, dømme/se på (pliktig!) podiumtrening (3 omganger av ca. 2,5 timer...) onsdag, "fri" torsdag (kvinnenes kvalifisering) og kvalifiseringen fredag for herrene (hvor jeg fortsatt ikke hadde noe å gjøre, da det ble trukket ut bare en norsk dommer :-) ). Så til nå har det i praksis vært ingen aktivitet for min del! Men det har egentlig passet meg utmerket, da jeg har vært syk siden før vi kom ned her (jeg har stort sett hver dag vi har vært her trodd at idag er jeg i ferd med å bli myye bedre, men det har nærmest gått den andre veien isteden...). Men lørdag (idag!!!) må jeg til pers; jeg skal dømme svingstang som E-dommer (utførelses/trekkdommer) i mangekampfinalen (de 24 beste utøverne sammenlagt individuelt). Det Børge Johansen (som er den andre dommeren) har dømt til nå er som E-dommer i frittstående i kvalifiseringen, som er 3 ganger 3 timer med dømming... Er LITT glad jeg slapp det med den formen jeg er i.

Søndag 5. april er det apparatfinaler (og delegasjonsleders fødselsdag...), med de 8 beste i hvert apparat, men dommerne til det trekkes først rett før konkurransen, sæ jeg aner ikke hva, og om jeg skal dømme der ennå. Det er også spesielle regler om at dommerne ikke kan være fra samme nasjon som de deltagende utøverne i det enkelte apparat, så med Norges null finaler er det ihvertfall en viss mulighet for å få dømme noe.

Utøverne har vel egentlig hatt en bra oppkjøring til EM, og trening her nede, men man kan vel si at podiumtreningen ble litt "tung" for de fleste. Og selve konkurransen fulgte dessverre litt opp i samme spor, men en del merkelige og/eller unødvendige klikk. Men en del av poenget under dette EM'et har vært å uke vanskelighet/utgangsverdi, og endel lyspunkter er det helt klart.

For å opprettholde interessen og engasjementet for konkurransen nå har man noen valg:

• Man kan ta på seg de nordiske brillene, og heie på Danmark og Finland i mangekampfinalen for menn!! Ingen andre nordiske er kvalifisert for finaler, men svenskene har førstereserven på kvinnesiden i mangekampfinalen.
  • Man kan også bare velge å se på det som noe av det største som vises av idrett uavhengig av nasjon, og bare nyyyte!!!
  • Eller man kan gjøre begge deler...

Vel det er stort sett det jeg orker å skrive nå. (Skal forsøke å oppdatere litt mer når jeg kommer hjem, men vil ikke love noe; jeg har vel noen "Skal oppdateres senere" poster liggende her som aldri har blitt oppdatert...). Men her er litt linker til ytterligere informasjon om mesterskapet:

NGTF's side om EM, med en del nyttig informasjon (bl.a. sendeskjemaet til Eurosport fra EM, som påstås å være lørdag 4.4 16.30-18.30 og søndag 5.4 18.00-19.00)

Hjemmesiden til mesterskapet (jeg linker direkte til den engelske siden, men kan ikke linke til sider bak denne, da de da kommer opp på italiensk...) med resultater, bilder og masse øvrig info for den som er interessert!
MVH
Børre

Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille!