Skrevet av Emne: OL i turn 2008 på TV (apparatturn, RG og trampoline)  (Lest 2254 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gymbo

• Overall boss!
  • Administrator
  • Heltemedlem!
    • GYMBO's forum for turn, cheer o.l.
OL i turn 2008 på TV (apparatturn, RG og trampoline)
« på: Søndag, 17. August 2008, 00:21 »
Mesteparten av mesterskapet er allerede over, men den beste delen er fortsatt igjen: Apparatfinalene.

Det har vært mulig å se en del av de beste i kvalifisering, lagfinaler og mangekampfinaler allerede, men i finalene er det kun de aller beste (med unntak av de som eventuelt har mislyktes i kvalifiseringen eller ikke av forskjellige årsaker ikke stiller i OL, men dem skulle det ikke være mange av) som stiller. Det vil si de 8 beste i hvert apparat for øyeblikket!!! Det har vel vært en del små og store klikk i lag-/mangekampfinalen, men det kan nok ingen tillate seg under apparatfinalene hvis de vil vinne. (Jeg tror omtrent samtlige av de 10 beste i mangekampfinalen for menn hadde en eller flere små eller store feil...)

Apparatfinalene går søndag 17., mandag 18. og tirsdag 19. august kl. 12.00 på NRK2 med en norsk internasjonal dommer (Torgeir Røynås Pedersen) som ekspertkommentator så jeg (og sikkert mange med meg) skulle slippe å ergre meg over de største kommentator-feilene underveis. Sendingen mandag blir vekselsending med friidrett fra 13.00.

Og for de som skulle ha behov for noe å sovne til kan de se på sendingene på Eurosport søndag 17.45-18.45 eller 01.00-02.00, mandag 17.15-18.30 eller 22.00-23.00, og tirsdag 22.00-23.00. Regner med det er Christian Thomassen som kommenterer på norsk som vanlig, og beklager Christian, men jeg synes det blir veldig monotont og søvndyssende når du kommenterer. Du har vesentlig høyere fagkompetanse enn Karen Marie Ellefsen (som led STORT under å ikke ha med seg nåværende idrettspresident Tove Paule som ekspertkommentator; mange har irritert seg over "pludringen" deres, men jeg synes de stort sett har gitt et bra inntrykk de gangene de har kommentert sammen), men det blir likevel for "kjedelig" dessverre. For de som har muligheten vil jeg anbefale og heller sette på svenske (eller danske) kommentatorer.

Oppvisningen onsdag 20. august ser det dessverre ikke ut til at noen viser (det jeg har sett av mesterskapsoppvisninger i turn har vært av ihvertfall tilsvarende kvalitet som kunstløp/isdansoppvisninger i mesterskap!). Det er veldig gøy å se hva utøverne kan gjøre når de overhodet ikke bundet av reglementer og bedømming av dommere; de slipper seg mer løs og SHOWER! Alle egner seg selvsagt ikke like godt til en slik setting, men enkelte av utøverne fungerer gjerne BEDRE i oppvisning enn i konkurranse... Så om noen har påvirkningsmulighet til å få noen til å vise også dette: BRUK DEN, VÆR SÅ SNILL!!!

Tidene over er hentet fra NRK og Eurosport sine egen sider i skrivende stund, men det har en tendens til å bli gjort endringer omtrent helt frem til sending, så dere bør sjekke så nær opptil sending som mulig med kanalene selv.

Når det gjelder RG og trampoline vil jeg bare henvise til turnforbundets side med et regneark med sendeskjema (det var mye feil på det som har vært til nå, så det er en fordel å sjekke kanalenes egne oversikter). Det ser ikke ut til at det er mye de vil vise, og enkelte ting er uavklart, men det kan være det blir vist mer enn annonsert, og en del av det beste ser ut til å bli vist. (Det er egne faner for hver gren; jeg holdt på å overse det selv...)

Jeg har forøvrig irritert meg kraftig over den mangelfulle resultatservicen under konkurransene til nå; ingen informasjon underveis over hvilken plass de ligger på, og hvor mye de trenger for å avansere og så videre, og det burde i dagens dataverden være en ENKEL sak å få til. Men de er muligens så livredde for å gjøre feil igjen at de gir minimal tilgang til resultatene for TV? Karakterene må jo sjekkes og trippelsjekkes før de publiseres (og selv da er de vel ikke nødvendigvis riktige; det er en del øvelser jeg har forundret meg over at ikke har blitt hardere bedømt), og hvis noe ble sluppet ut ved en feiltakelse før det var "endelig" ville det vel blitt katastrofe etter forrige OL's feildømming. Men det forundrer meg stort at de ikke ihvertfall har med A- og B-karakterene på alle resultater: A-karakteren er vanskeligheten, og gir også for folk som ikke har peiling på turn en indikasjon på hvor vanskelige de forskjellige øvelsene er i forhold til hverandre, og B-karakteren er utførelsen, som "alle" kan ha en formening om og sånn sett "engasjere seg" mer i konkurransen. De blir til tider referert av kommentatorene, men burde ha vært en del av skjerminformasjonen på alle karakterer/resultater.

Og når jeg først er inne på dømming: Jeg må si jeg synes det er rart de har så mange dommere sittende i hvert sett, når de har den løsningen med supervisor som de har. Både A- og B-dommerne setter sine karakterer, men de blir ikke offisielle før supervisor har godkjent dem. Og han sitter et helt annet sted, og dømmer muligens mest fra video, og har i prinsippet rett til å endre enhver karakter. Så selv om de 8 dommerne i settet (2 A og 6 B) er helt enige kan supervisor bestemme at karakteren er feil (A-karakter) eller "umulig" (B-karakter) og endre den...

Nå får man både håpe og tro at de gjør jobben sin korrekt, men denne vannvittige makten denne ene personen har mener jeg er helt sinnssyk... Så det er en ting jeg gjerne skulle sett endret i neste reglement. I tillegg til klarere definisjoner av en del ting og fjerne enkelte direkte motsetninger mellom forskjellige regler.

Vel skal ikke kjede folk mer med dommerting, men bare ønske folk en koselig og/eller spennende tid foran TV'en! Og om noen skulle ha meninger om sendinger, resultater, prestasjoner eller lignende, er det bare å diskutere ivei her!
MVH
Børre

Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille! Hjelp, jeg klarer ikke å stå stille!