På denne lenken finner dere en del øvelsesvideoer for forbundsdommerkurs turn menn 2013-2016:
Videoer med analyse for forbundsdommerkurs turn menn 2013-2016Kort oversikt over videoene:
De er laget av UEG, og nivået ligger stort sett på "norsk" nivå. Videoene inneholder en kortversjon av analysen; på slutten av hver video er det en kort nedtelling, oversikt over totalt trekk på øvelsen, en kort nedtelling til før den slutter med en kort oversikt over godkjente elementer, grupper og eventuell bonus. Så vær oppmerksom på å stoppe videoen rett etter øvelsen om du ikke vil ha fasiten lysende mot deg før du har dømt ferdig... Den analysen på selve videoen kan fort være litt for "enkel", så det er også fulle analyser i Excel-ark til øvelsene. Der ser man mer konkret hvor de forskjellige trekkene er, og hvilke elementer som gir hvilke verdier.
Vær forøvrig oppmerksom på at avspranget alltid står som det 25. (!) elementet. Jeg har zippet videoene fra hvert apparat sammen, og alle analysene ligger også i en egen zip-fil. (Da slipper dere å laste ned 80 forskjellige filer, men det betyr også at dere må laste ned mer før dere kan komme igang med å dømme.)
Jeg har ikke sett på alle videoene og analysene, men har likevel noen kjappe kommentarer og personlige meninger om det jeg har fått sett litt på:
- Jeg mener trekkene til tider kan virke litt snille. (Ikke trekk for annet enn fallet selv på steder hvor jeg mener det klart er spesifikk(e) feil i tillegg til fallet, ikke trekk for støtt på tauene i ringer på "vanlige" håndstående, er noe av det jeg så etter en kjapp titt på noen øvelser.)
- Godkjenning av elementer kan også virke vel "snill" til tider. Det kan godt være jeg ville være enig til slutt, men enkelte ting så som sagt litt snilt ut, uten at jeg har analysert øvelsene veldig i dybden...
- Noen av videoene har dessverre litt dårlig oppløsning/bitrate, så kvaliteten kunne gjerne vært noe bedre. Og vinklene det er filmet fra er ikke direkte ideelle på alle videoene, og noen videoer har en litt voldsom zooming inn og ut, som er slitsom når man skal dømme.
Dette er som sagt
mine personlige vurderinger, og jeg sier på ingen måte at jeg har "rett" og "fasiten" er "feil", men om du skulle bli frustrert over "uenigheter" med oppsettet/fasiten, så kan dere jo vite at jeg også hadde noen "spørsmålstegn". Og husk at selv om man selvsagt skal dømme så objektivt som mulig er det til syvende og sist en subjektiv vurdering som vil ligge til grunn for dømmingen, men vi må forsøke å gjøre
kriteriene vi skal vurdere ting ut fra så objektive som mulig
Hvis dere får problemer med videoene, eller har spørsmål, kan dere gjerne stille dem her. (For å kunne skrive på forumet må dere registrere dere; det skal gå automatisk og dere vil få en aktiveringsmail rimelig umiddelbart som kan ha en tendens til å havne i spam-filtre/mappe, så sjekk det om det tar tid. Hvis dere fortsatt har problemer med å registrere dere får dere sende meg en
mail.) Hvis dere har ett spørsmål er det ikke umulig at andre lurer på det samme og da kan det være greit å ha stilt spørsmålet her så kan andre se (eller kanskje også svare på??) det også. Om dere ikke vil registrere dere her kan dere eventuelt sende meg spørsmålet på
mail (mail-lenke) også, men jeg vil som sagt foretrekke om dere stiller det på forumet.
En siste lille ting forresten: En lenke til en side med test av elementgjenkjenning som det nederlandske forbundet vel "driver":
http://www.magelements.nl/Så får dere ha lykke til med forberedelser, kurs og eksamen i helgen, så regner jeg med å se dere på fredagen!